Renault


In 1921 kwam Renault met de eerste tractor op wielen met een 20 pk renault benzinemotor en type aanduiding HO. 5 jaar later in 1926 kwam Renault met de PE op de markt en deze had dezelfde motor als de HO. In 1931 werd de PE opgevolgd door de PE 1. De eerste semidiesel tractor werd in 1928 gepresenteerd met een 2 cilinder gloeikopmotor met type aanduiding RK. Zijn opvloger kwam in 1933 met een 4 cilinder renault dieselmotor van 30 pk, de VY. Tot het begin van de tweede wereldoorlog kwamen nog verschillende benzine en dieseltrekkers op de markt zoals de VI, VY, YL, AFV, AFX en AFM. Het aantal modellen werd op den duur zoveel dat er niet meer met 1 letter kon worden volstaan en dat er zodoende later 2 of 3 letters als typeaanduiding werden gebruikt. Tijdens de tweede wereldoorlog werden er nog wel trekkers gemaakt, maar niet in grote aantallen. Omdat de grondstoffen schaars waren moesten alle eindjes aan elkaar geknoopt worden. Renault leverde daarom een beperkte serie nieuwe tractoren die erg 'standaard' waren uitgerust qua vormgeving en design. En mede door gebrek aan benzine en diesel konden de tractoren ook van gasgeneratoren worden voorzien. Na de oorlog kwam een nieuwe serie trekkers gebaseerd op bestaande techniek. Deze trekkers hadden allemaal 4 cilinder renault benzinemotoren en als typebenaming werden nu 4 cijfers gebruikt, het R-nummer. Het eerste cijfer geeft aan wat voor soort voertuig het is: 1=auto, 2=bestelauto benzine, 3= tractor benzine, 4= bestelauto en vrachtauto diesel en 7=tractor diesel. De overige cijfers geven aan welke uitvoering het is, aanduiding van de techniek (motor- en chassisvariant) en het soort remmen, radiateur en ophanging dat worden gebruikt. In 1950 verhuisde de tractorenproductie naar Le Mans, hier had Renault een modern en op de toekomst gerichte fabriek gebouwd en in 1951 kwamen de eerst naoorlogse trekkers met dieselmotoren afkomstig van Perkins en Hispano-Hercules. In 1956 kwam renault met een kompleet nieuwe serie trekkers de D serie en op 1 type na waren dit allemaal diesels. De geheel nieuwe D serie en de latere N-series (1960) waren afgestemd op de eisen van de moderne landbouwer en in 1956 was de dieselmotor absoluut de populairste krachtbron. Deze dieselmotoren waren afkomstig van MWM (motor Werke Mannheim) of de watergekoelde Perkins motoren uit de USA. De D 22 met 2 cilinder luchtgekoelde MWM motor werd het meest verkocht. Eind 1962 introduceerde Renault de Super-serie, nieuw waren de super 4 en 5 met alfa-renault dieselmotor. In deze periode werd Porsche tractoren in Duitsland overgenomen en werden Renaults in de Porschefabriek gemaakt. De Renaults die in Duitsland werden gebouwd waren rood van kleur. In 1973 kwam Renault met de meest uitgebreide serie in zijn geschiedenis en de meest populaire modellen waren wel de 461, 551 en 651. In de jaren tachtig kwamen veel kleine series zoals de TX, TS, RS, en LS serie op de markt en in de jaren 90 de MX en PX serie. Later kwamen nog de Cergos, Ceres, Ares en Atles serie. In 2004 werd Renault overgenomen door Claas en Claas ging toen gewoon door met de produktie van de Celtis, Ares en Atles serie. Alleen waren de tractoren niet meer in de Renault kleuren verkrijgbaar maar werden ze voortaan in lichtgroen-wit met rode velgen geleverd.



Bent u dealer van dit merk?

Wilt u uw bedrijf hier tonen?

Lees meer